طرح توجيهي نيروگاه خورشيدي

طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی

نخستین مرحله اقدام به ساخت یک نیروگاه برق خورشیدی تهیه طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی است، در واقع به دلیل آنکه عمده نیروگاه های خورشیدی بوسیله استقراض و وام از بانکهای داخلی و خارجی ساخته و احداث می گردند می توان پایه گذار احداث یک نیروگاه خورشیدی را طرح توجیه مالی آن دانست که هر چقدر این طرح توجیه مالی قوی تر باشد و مباحث مالی، حسابداری و فنی آن با دقت و موشکافانه تهیه شده باشد موفقیت اخذ وام آن بیشتر خواهد بود.

انواع نیروگاه های خورشیدی از لحاظ وسعت

نیروگاه های خورشیدی از بعد وسعت عموما به دو دسته مقیاس کوچک و ظرفیت بالا تقسیم بندی می شوند:

نیروگاه های خورشیدی مقیاس کوچک و خانگی

نیروگاه های خورشیدی خانگی و مقیاس کوچک به آن دسته از نیروگاه هایی گفته می شود که ظرفیت مناسب جهت نصب بر پشت بام خانه را داشته باشد. اصولا نیروگاه هایی با ظرفت ۵ تا ۲۰ کیلو وات، با توجه به وسعت و ظرفیت پشت بام منازل قابلیت نصب بر پشت بام را داشته و می تواند درآمدی ثابت برای خانوار بهمراه داشته باشد. به دلیل آنکه متوسط عمر پنل های خورشیدی ۲۵ تا ۳۰ است می توان متوسط عمر یک نیروگاه خورشیدی را ۲۵ تا ۳۰ سال دانست.

در همین راستا پیشنهاد می شود مقاله های توجیه مالی نیروگاه خورشیدی ۱۵و۲۰ کیلو وات سال ۱۴۰۱ و طرح توجیه مالی نیروگاه خورشیدی خانگی ۵و۱۰ کیلو وات ۱۴۰۱ را تهیه کرده تا با ابعاد بیشتر این طرح های توجیهی بصورت کاملا حرفه ایی و تخصصی آشنا شوید. طرح توجیه مالی نیروگاه ۲۰ کیلو وات توانست یک خیر مدرسه ساز را متقاعد به ساخت نیروگاه خورشیدی بر پشت بام مدرسه کرده و درآمد ثابتی برای آن به ارمغان داشته باشد.

نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت بالا و میدانی

این دسته از نیروگاه های خورشیدی به دلیل آنکه فضای بیشتری نیاز دارند و قابلیت نصب بر پشت بام را ندارند به آنها نیروگاه های خورشیدی میدانی نیز گفته می شود. ظرفیت ساخت این نیروگاه ها بسته به میزان زمین در دسترس و منابع مالی می تواند از ۱۰۰ کیلو وات شروع شده و تا ده ها مگاوات برسد که در کشور ما نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی از محبوبیت و توجیه مالی بهتری برخورد دار است. در همین راستا پیشنهاد می شود مقاله دانلود طرح توجیهی کامل نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات را تهیه کرده تا با مدل طرح توجیهی یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بالا آشنا شوید. این طرح توجیهی توانست امتیازات لازم جهت ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات را کسب و احداث نماید.

چند نکته فنی مهم در احداث نیروگاه خورشیدی

نیروگاه های خورشیدی ظرفیت بالا و میدانی با ظرفیت ۱۰۰ کیلو وات به بالا را باید حتما در جوار پست های برق فشار قوی ۲۰/۶۳ احداث کرد و فاصله اتصال نیروگاه برق خورشیدی تا پست فشار قوی ۲۰/۶۳ نباید بیشتر از ۵ کیلومتر باشد. هر چقدر فاصله اتصال نیروگاه خورشیدی تا پست برق فشار قوی کمتر باشد بهتر بوده و اتلاف برق کمتری صورت می گیرد (اصولا فاصله تا ۱ کیلومتر بسیار ایده آل است)

نیروگاه های خورشیدی مقیاس کوچک و خانگی نیاز به نزدیکی به پست های فشار قوی نداشته و از طریق شبکه انتقال برق منتقل شده و نیاز به ساخت و فراهم نمودن تیر برق و شبکه جهت انتقال ندارند.

به جهت احداث نیروگاه های خورشیدی ظرفیت بالا و میدانی با شرکت برق منطقه ایی و شرکت ساتبا و برای احداث نیروگاه های خورشیدی مقیاس کوچک و خانگی با شرکت توزیع برق باید وارد مذاکره شد.

تا کنون گزارشی از بد حسابی این دو شرکت در جهت پرداخت صورت حساب های تولید برق گزارش نشده و هر دو شرکت به خوش حسابی در این خصوص زبانزد هستند.

مدت زمان قرار داد همکاری مالک نیروگاه خورشیدی با شرکت های برق ۲۰ ساله است که این مدت قابلیت تمدید دارد.

نیروگاه های برق خورشیدی حتما باید در مکانهایی احداث شوند که آفتابگیری خوبی داشته تا بتوانند با بیشترین راندمان کاری تولید برق داشته باشند.

معمولا در ایران روش های متعددی با توجه به زاویه قرار گیری نور خورشید برای چیدن پنل های خورشیدی در نظر می گیرند اما بهتر است پنل های خورشیدی از شرق به غرب چیده شده و محل قرار گیری سر پنل ها از شمال به جنوب باشد.

در نیروگاه های برق خورشیدی با ظرفیت بالا حتما باید به تعداد اینورتر توجه نمود. به عنوان مثال یک نیروگاه برق خورشیدی ۱۰ مگاوات نباید از یک اینورتر ۱۰ مگاوات استفاده کند چون در صورت نقص فنی، نیروگاه برق خورشیدی نمی تواند برقی تولید کند. بهترین روش این است که از ۵ اینورتر ۲ مگاواتی(یا ۱۰ اینورتر ۱ مگاواتی) استفاده شود تا در صورت نقص فنی یکی از اینورترها بتوان ۸ مگاوات برق دیگر تولید کرد و ظرفیت تولید برق نیروگاه خورشیدی به صفر نرسد.

صحبت پایانی

اصولا برق کالایست که در جهان همیشه مورد نیاز است و سال به سال به دلیل پیشرفت تکنولوژی نیاز کشورها به برق بیشتر می شود. نیروگاه برق خورشیدی به دلیل آنکه از انرژی خورشید برای تولید برق استفاده می کند نسبت به سایر نیروگاه های برق(گازی، حرارتی، آبی و… ) مناسب تر است و هیچوقت دچار کمبود یا عدم دسترسی به ماده اولیه در جهت تولید برق نخواهد شد و می تواند سالیان سال بدون هیچ دغدغه ایی به تولید برق بپردازد. در همین راستا وب سایت مرکز اسناد علمی تخصصی این افتخار را دارد تا با طرح های توجیهی متنوع و دقیق نیروگاه های خورشیدی در خدمت علاقمندان به سرمایه گذاری و احداث نیروگاه های خورشیدی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *