انواع نیروگاه خورشیدی

انواع نیروگاه خورشیدی

عملکرد و کارکرد انواع نیروگاه های خورشیدی بر دو اصل انرژی فوتون های خورشیدی و حرارت نور خورشید استوار است. نیروگاه هایی که از انرژی فوتون های خورشیدی برای تولید انرژی الکتریسیته استفاده میکنند را نیروگاه های فتوولتائیک و نیروگاه هایی که از انرژی حرارتی نور خورشید در جهت تولید الکتریسیته استفاده می کنند را نیروگاه های حرارتی می گویند که در این بین نیروگاه های فتوولتائیک صرفه اقتصادی بهتری داشته و در کشور ما رایج تر است. جهت آشنایی و تهیه طرح های توجیهی نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک می توانید به صفحه طرح های توجیهی متنوع و دقیق نیروگاه های خورشیدی مراجعه نمایید.

نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک

نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک دقیقا همان نیروگاهی است که در ذهن ما وجود دارد. زمینی مملو از پنل های خورشیدی از جنس سیلیکون که در کنار یکدیگر قرار دارند تا با دریافت فوتون های خورشید آماده تولید برق شوند. عمدتا پنل های خورشیدی فتوولتائیک به ۳ دسته منوکریستال، پلی کریستال و تین فیلم تقسیم بندی میشوند که در این میان پنل های منوکریستال به دلیل راندمان بالا تر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.
برق تولید شده توسط نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک از جنس برق مستقیم یا DC است. کشورهایی که از جریان برق مستقیم استفاده می کنند این برق را بصورت مستقیم وارد شبکه کرده و از آن استفاده میکنند اما کشورهایی که از جریان برق متناوب یا AC استفاده می کنند (مانند ایران) نیاز دارند تا بوسیله اینورتر جریان برق را از DC به AC تبدیل و سپس مورد استفاده قرار دهند.
در کشور ما نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات به نسبت سایر نیروگاه ها از بازدهی و بازگشت سرمایه بهتری برخوردار است که جهت اطلاع و تهیه طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات مراجعه نمایید.

نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک

نیروگاه خورشیدی حرارتی

نیروگاه های خورشیدی حرارتی نقطه مقابل نیروگاه های فتوولتائیک هستند. این نیروگاه ها انرژی مورد نیاز جهت تولید برق را از حرارت تابش نور خورشید بدست می آورند و می توان گفت شبیه به نیروگاه های برق فسیلی کار می کنند. در نیروگاه هایی که با سوخت های فسیلی(گاز، مازوت و…) کاری میکنند، سوخت های فسیلی تولید حرارت کرده و این حرارت منجر به تولید بخار آب و در نهایت چرخش توربین ها و تولید برق می شود که در نیروگاه های خورشیدی حرارتی نیز همین اتفاق رخ داده اما بجای تولید حرارت از سوخت های فسیلی از حرارت بدست آمده از تابش خورشید استفاده می شود.
نیروگاه های خورشیدی حرارتی متفاوتی وجود دارد که این تفاوت تنها در چگونگی تولید و دریافت حرارت از خورشید است اما نحوه تولید برق در همه آنها یکسان است. نیروگاه خورشیدی هلیوستات، نیروگاه خورشیدی سهموی خطی، نیروگاه دودکش خورشیدی، نیروگاه خورشیدی استرلینگ و نیروگاه خورشیدی فرزنل از مهم ترین نیروگاه های خورشیدی حرارتی هستند.

نیروگاه خورشیدی حرارتی

سخن پایانی

نیروگاه های خورشیدی به دلیل آنکه هیچگاه دچار کمبود ماده اولیه (نور خورشید) نمی شوند و پیچیدگی اجرایی و راهبری خاصی ندارند بسیار مناسب شرایط جغرافیایی کشور عزیزمان ایران هستند. پهنه وسیع و آفتابگیری کشور ما ایران محیطی بسیار مناسب در جهت رشد و توسعه نیروگاه های خورشیدی است، نیرگاه هایی که نه تنها بازگشت سرمایه و سود آوری خوبی دارند بلکه دوستدار محیط زیست بوده و انرژی الکتریسته را بدون سوزاندن حتی یک قطره مشتقات نفتی تولید می کند. در همین راستا پیشنهاد میگردد با مراجعه به مقاله طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی بیشتر با این نیروگاه ها و مسائل فنی و مالی آن آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *