طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک

طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک

طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک(خورشیدی) گزارشی مکتوب از ارزیابی های فنی، برآوردهای مالی و مطالعات بازار پروژه است که توسط متخصصین سایت طرح فنی نگارش می شود. هزینه های سرسام آور تولید برق در نیروگاه های حرارتی و آسیب هایی که این روش تولید برق به محیط زیست می زند، بسیاری از کشورها را بر آن داشت که از انرژی خورشید برای تولید برق استفاده کنند. نور خورشید از انرژی های تجدیدپذیر و در دسترس است و تولید برق به این روش، فاقد آلودگی های زیست محیطی است.
استان های مرکزی و جنوبی ایران دارای پتانسیل بالایی برای احداث نیروگاه های خورشیدی می باشند. در این مقاله صفر تا صد طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک از ۵ کیلووات تا ۱۰ مگاوات و نحوه دریافت مجوزهای لازم را شرح خواهیم داد. علاقمندان جهت دریافت طرح توجیهی در مقیاس وسیع می توانند به مقاله طرح توجیهی کامل نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات مراجعه نمایند.

طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک

مراحل دریافت مجوز نیروگاه فتوولتائیک

سرمایه گذارانی که قصد احداث نیروگاه خورشیدی را دارند، باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام نمایند. مراحل دریافت مجوز نیروگاه خورشیدی گام به گام به صورت زیر است:

  • ثبت درخواست و صدور پروانه احداث: گام اول برای اخذ مجوز احداث نیروگاه خورشیدی، ثبت درخواست کتبی از طریق مراجعه حضوری و یا از طریق سامانه اینترنتی سازمان انرژی های تجدیدپذیر ایران (ساتبا) است.
  • در این مرحله باید مدارک و مستنداتی که مشخص کننده نوع، محل احداث و ظرفیت نیروگاه است، به سازمان مربوطه تحویل داده شود. پس از ارائه مستندات و بررسی های لازم توسط کارشناسان، پروانه احداث نیروگاه صادر می شود.
  • اخذ مجوزهای مربوطه: سرمایه گذاران پس از دریافت پروانه احداث نیروگاه خورشیدی باید نسبت به اخذ مجوز محیط زیست از سازمان محیط زیست و مجوز اتصال به شبکه از شرکت برق منطقه ای اقدام نمایند.
  • همچنین در صورتی که اجاره زمین از منابع طبیعی انجام شده باشد، باید مجوز استفاده از زمین نیز از سازمان انرژی های نو ایران و اداره امور اراضی اخذ شود.
  • بازدید کارشناسان شرکت برق: پس از ثبت درخواست، کارشناسان شرکت برق منطقه ای از محل احداث نیروگاه خورشیدی بازدید کرده و پروژه را از لحاظ سازه، مشخصات الکتریکی و امکان سنجی بررسی می نمایند.
  • انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق: پس از اخذ مجوزها و استعلامات مربوطه، قرارداد خرید تضمینی بین شرکت برق منطقه ای و سرمایه گذار بسته می شود. مدت زمان قرارداد، ۲۰ سال است و سرمایه گذار موظف است، طی ۱۵ ماه از عقد قرارداد، نیروگاه خورشیدی را احداث کند.
  • احداث نیروگاه و اتصال به شبکه برق: پس از اتمام عملیات احداث نیروگاه و تایید کارشناسان شرکت برق، اتصال نیروگاه به شبکه برق انجام خواهد شد.

هدف از نگارش طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک چیست؟

طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک از مستندات مهمی است که در پروسه اخذ مجوز باید ارائه گردد. طرح توجیهی حاوی اطلاعات مهم و ضروری پروژه در خصوص امکان سنجی فنی، قلمرو سنجی و برآوردهای مالی است. کارشناسان شرکت برق منطقه ای پس از مطالعه طرح توجیهی از قابل اجرا بودن یا غیر قابل اجرا بودن پروژه مطلع می شوند. شایان ذکر است، اخذ تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نیز با ارائه بیزینس پلن نیروگاه خورشیدی صورت می پذیرد. افزون بر ضرورت تهیه طرح توجیهی برای اخذ وام و مجوز، طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک مزایای بسیاری برای سرمایه گذاران در بر دارد. این طرح اطلاعات ارزنده و مفیدی را به کارآفرینان ارائه می دهد.
مطالعه طرح توجیهی توسط سرمایه گذار، نتایجی چون کاهش ریسک سرمایه گذاری و دسترسی آسان تر به سود را در پی خواهد داشت. علاقه مندان جهت تهیه انواع طرح های توجیهی نیروگاه فتوولتائیک(خورشیدی) می توانند به گروه انرژی های تجدید پذیر مراجعه نمایند.

چرا باید در احداث نیروگاه فتوولتائیک سرمایه گذاری کنیم؟

کارشناسان در طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک، این سرمایه گذاری را از فرصت های عالی معرفی می کنند. بررسی آمارهای هواشناسی نشان می دهد، ما در اکثریت مناطق ایران، بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال داریم. استفاده از انرژی تجدید پذیر خورشید، بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی نیروگاه های حرارتی در کشور است. تولید برق در نیروگاه های خورشیدی به تجهیزات خیلی پیشرفته و پیچیده ای احتیاج ندارد. در ضمن نیروگاه خورشیدی در مقیاس های کوچک تا بزرگ قابل راه اندازی است.
برق تولیدی توسط نیروگاه های خورشیدی می تواند، به صورت مجزا به شهرک های صنعتی، مجتمع های بزرگ و یا مناطق دورافتاده انتقال داده شود. برق تولیدی توسط کنتور مورد اندازه گیری قرار گرفته و بهای آن توسط شرکت برق منطقه ای پرداخت می گردد. بنابراین کارشناسان در طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک این پروژه را فرصتی درآمدزا می دانند. علاقمندان برای تهیه طرح توجیهی در مقیاس خانگی می توانند به مقالات توجیه مالی نیروگاه خورشیدی ۱۵و۲۰ کیلو وات سال ۱۴۰۲ و طرح توجیه مالی نیروگاه خورشیدی خانگی ۵ و۱۰ کیلو وات ۱۴۰۲ مراجعه نمایند.

درآمد و سودهی نیروگاه خورشیدی

سرمایه لازم برای راه اندازی نیروگاه فتوولتائیک

سرمایه اولیه برای احداث نیروگاه خورشیدی با توجه به ظرفیت تولید برق محاسبه می گردد. کارشناسان در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی میزان سرمایه گذاری را با عنایت به داده ها و اطلاعات روز مشخص می کنند. بخش بزرگی از سرمایه برای خریداری پنل های خورشیدی، اینورترها و سایر تجهیزات نیروگاه صرف می گردد. انتخاب پنل ایرانی یا خارجی و همچنین اینورتر ایرانی یا خارجی در محاسبه سرمایه اولیه اثرگذار است.
در حال حاضر پنل های درجه یک چینی موجود در بازار ایران جزو ۱۰ پنل خورشیدی پرفروش در دنیا می باشند. کندین سولار، لانگی سولار، جی ای سولار، تریناسولار از جمله پنل های چینی درجه یک هستند. اکثر پنل های خورشیدی موجود در بازار دارای ظرفیت ۲۵۰ تا ۴۰۰ وات هستند، بنابراین برای تولید پنج کیلووات برق، باید ۱۵ تا ۲۰ پنل خورشیدی خریداری گردد.
برای نیروگاه یک مگاواتی نیز بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ پنل خورشیدی نیاز است. بودجه لازم برای خرید اینورترها نیز بسته به ایرانی، چینی یا اروپایی بودن آن ها و تک فاز یا سه فاز بودنشان متغیر است.کارشناسان برای محاسبه سرمایه اولیه در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی علاوه بر ارزش تجهیزات، هزینه تاسیسات را نیز لحاظ می کنند. نیروگاه های خورشیدی باید مجهز به سیستم ارتینگ و تاسیسات چاه ارت باشند. افزون بر آن نصب تاسیسات و سیستم صاعقه گیر نیز برای جلوگیری از آتش سوزی در نیروگاه های خورشیدی ضروری است.
در صورتی که علاقمند هستید تا با انواع نیروگاه های خورشیدی آشنا شوید می توانید به مقاله انواع نیروگاه های خورشیدی مراجعه نمایید.

برآورد هزینه ها و میزان سود دهی در طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک

طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک علاوه بر محاسبه سرمایه اولیه، تمامی هزینه ها را به صورت جزء به جزء لیست کرده و با ارقام روز مشخص می کند. هزینه برق مصرفی از جمله هزینه های اصلی در نیروگاه های خورشیدی است. نیروگاه های خورشیدی بایستی دارای انشعاب برق به میزان حداقل نصف ظرفیت تولیدی خود باشند. به طور مثال یک نیروگاه ۱۰ کیلوواتی باید دارای انشعاب برق ۵ کیلووات تک فاز ۲۵ آمپر باشد. تمامی انرژی مصرفی برق از طریق کنتور اندازه گیری شده و باید توسط سرمایه گذار پرداخت گردد.
هزینه زمین نیز از جمله هزینه هایی است که در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی مد نظر قرار می گیرد. به ازای هر کیلو وات از ظرفیت نیروگاه، فضایی باز و آفتاب گیر به بزرگی ۱۲ متر مربع نیاز است. در صورتی که محدودیت فضا وجود داشته باشد، باید از پنل های خورشیدی پر بازده استفاده گردد. پنل های خورشیدی پر بازده قیمت بالاتری دارند؛ اما در مساحت یکسان، میزان برق بیشتری تولید می کنند.
علاوه بر هزینه زمین باید هزینه های زیرسازی و مسطح سازی زمین، ساخت اتاق نگهبانی و اتاق کنترل، فنس کشی دور نیروگاه و مواردی از این دست نیز در بیزینس پلن به دقت محاسبه شوند. به علت تعدد و تنوع هزینه ها، محاسبه آنها کار دشواری است و تنها توسط متخصصین در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی انجام پذیر است. تخمین سود نیروگاه های خورشیدی کار آسان و پیش پا افتاده ای نیست زیرا هر نیروگاه دارای شرایط و مختصات خاص خود می باشد. محل نیروگاه خورشیدی، تعداد روزهای آفتابی و همچنین تعداد و نوع پنل های خورشیدی در میزان سود نیروگاه نقش دارند. متخصصین برای تخمین سود در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی تمامی عوامل اثرگذار را در نظر می گیرند.
نیروگاه باید به نحوی طراحی شود که در ساعات مختلف روز، سایه پنل ها و استرینگ ها روی هم نیافتد زیرا در این صورت میزان بازدهی نیروگاه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در ضمن تمیز نگه داشتن پنل ها نیز از مواردی است که بازدهی نیروگاه را افزایش می دهد. در مناطق جنوبی و غربی که گرد و غبار وجود دارد، لازم است، هر هفته پنل های خورشیدی شستشو داده شوند. همچنین طراحی بهینه سازه و تجهیزات نیروگاه و همچنین شستشوی مداوم، بازدهی پنل های خورشیدی به ۹۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
کاربران محترم می توانند جهت آشنایی بیشتر با انواع طرح توجیهی نیروگاه فتوولتائیک به گروه انرژی های تجدیدپذیر مراجعه نمایند.

هزینه احداث نیروگاه خورشیدی

خریداران برق از نیروگاه فتوولتائیک

در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی، سیستم های خورشیدی به دو دسته مجزا از شبکه و متصل به شبکه تقسیم بندی می شوند. نیروگاه های خورشیدی مجزا از شبکه معمولا برای تامین برق منازل مسکونی، مناطق دور افتاده، روستاهای فاقد شبکه برق، مناطق صعب العبور و کوهستانی، شهرک های صنعتی و غیره احداث می شوند.این نیروگاه ها برق تولیدی خود را به صورت مستقیم بدون دخالت اداره برق به مشترکان به فروش می رسانند. گروه دوم از نیروگاه های خورشیدی، نیروگاه های متصل به شبکه هستند که در ازای قرارداد خرید تضمینی (PPA) برق تولیدی خود را به دولت می فروشند.
تعرفه خرید برق بسته به ظرفیت نیروگاه و اتصال آن به شبکه های فشار ضعیف، متوسط و قوی متفاوت است. به طور مثال تعرفه خرید برق به ازای هر کیلووات ساعت در نیروگاه های صد کیلووات تا ده مگاوات بالاتر از نیروگاه های ده تا سی مگاواتی است. قرارداد تضمینی خرید برق، قراردادی ۲۰ ساله بین سرمایه گذار و دولت است. در این قرارداد، مبلغی که برای خرید برق در ده ساله دوم منظور شده است، کاهش ۳۰ درصدی پیدا می کند. طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی برای تمامی نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت های متفاوت نگارش می شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بررسی انواع طرح های توجیه مالی نیروگاه های فتوولتائیک می توانید به مقاله چالش های پیش روی طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *