انواع پنل خورشيدي

در بازار شما با انواع پنل های خورشیدی مواجه می شوید که ممکن است انتخاب پنل را برای شما سخت کند که ما قصد داریم در این مقاله با زبانی ساده و همه گیر به تمام زوایای پنل های خورشیدی پرداخته و با بررسی مزایا و معایب آنها به یک نتیجه گیری کلی در خصوص پنل های خورشیدی خواهیم رسید.

انواع پنل خورشیدی

اصولا پنل های خورشیدی متداول در بازار برای احداث نیروگاه های خورشیدی به سه دسته: منو کریستال، پلی کریستال و فیلم نازک (thin film) تقسیم بندی می شوند. البته ممکن است شما در سایت های دیگر با انواع پنل های خورشیدی دیگری نیز مواجه شوید که این پنل ها به دلیل آنکه در کشور ما کارایی لازم را ندارند و صرفا در فاز معرفی هستند یا کارایی لازم به جهت احداث نیروگاهی ندارند در این مقاله به آنها پرداخته نخواهد شد تا کاربران محترم سایت با پنل های واقعی و کاربردی آشنا شوند و ذهن آنها درگیر مطالب غیر کاربردی نشود.

پنل خورشیدی پلی کریستال

این نوع پنل خورشیدی ارزان ترین و به صرفه ترین نوع پنل خورشیدی در بازار است که به علت قیمت مناسب آن به نسبت سایر پنل ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد که در کشور عزیزمان ایران چه در مقیاس کوچک و خانگی و چه در مقیاس نیروگاه های چند مگاواتی عمدتا از این پنل ها استفاده شده است.
از لحاظ عمر مفید و کارکرد پنل های خورشیدی پلی کریستال هیچ تفاوتی با سایر پنل ها ندارد و تنها عیب آن بازدهی پایین آنهاست که این عیب منجر به نیاز به زمین بیشتر است. عموما بازدهی پنل های خورشیدی پلی کریستال را بطور متوسط ۱۵ درصد در نظر می گیرند و علت آن این است که از سیلیکون کمتری (سیلیکون ماده اولیه ساخت پنل خورشیدی است) در ساخت آن بکار رفته است.
در صورتی که محدودیت فضا برای احداث نیروگاه خورشیدی ندارید پیشنهاد می شود حتما از این پنل ها در جهت ساخت نیروگاه خورشیدی استفاده شود تا هزینه تمام شده ساخت و احداث نیروگاه کمتر شود البته باید حتما به شرایط دمایی محل ساخت نیروگاه بسیار دقت کرد چون پنل های پلی کریستال عموما برای دماهای زیر ۴۰ درجه سانتی گراد مناسب است و دماهای بالاتر از ۴۰ منجر به افت انرژی تولیدی الکتریسیته می شود.
علاقه مندان به احداث و ساخت نیروگاه های خورشیدی می توانند مقالات انواع طرح های توجیهی نیروگاه های خورشیدی را تهیه و مطالعه کرده تا پیش از انجام کار با هزینه های این طرح و مباحث مالی آن بیشتر آشنا شوند.

پنل خورشیدی پلی کریستال

پنل خورشیدی منو کریستال

این نوع پنل ها به نسبت پنل های خورشیدی پلی کریستال قیمت تمام شده بالاتری داشته و هزینه بیشتری برای خرید آنها باید پرداخت اما از بازدهی بالاتری برخوردار هستند. علت قیمت بالاتر پنل های خورشیدی منو کریستال سیلیکون بیشتر در ساخت آن است البته وقتی میزان سیلیکون بکار رفته در پنل های منوکریستال با پنل های پلی کریستال مقایسه میگردد، این همه افزایش قیمت طبیعی به نظر نمی رسد که علت آن اتلاف بالای سیلیکون در زمان ساخت پنل های خورشیدی منو کریستال است.
عموما بازدهی ۲۰ درصد را برای پنل های خورشیدی منو کریستال در نظر می گیرند که این مسئله باعث می شود نیاز کمتری به زمین برای احداث نیروگاه داشت به همین دلیل از پنل های خورشیدی منو کریستال زمانی استفاده می شود که بهره بردار با مشکل فضا مواجه باشد. پنل های خورشیدی منو کریستال بیشتر در کشورهای اروپایی و کشورهایی که مملو از جنگل هستند بکار میرود تا با استفاده از این نوع پنل ها درخت کمتری قطع شود.

پنل های خورشیدی منو کریستال از یک مزیت دیگری برخورد دار هستند و آن کار در مناطق گرمسیر است. برخی از شرکت های مطرح در زمینه ساخت پنل های خورشیدی (مانند شارپ، پاناسونیک و…) پنل های منو کریستالی تولید کرده اند که می توانند تا دمای ۵۰ درجه سانتی گراد هم کارایی لازم را داشته باشند.
علاقه مندان جهت آگاهی و مطالعه نیروگاه های برق خورشیدی با ظرفیت بالا می توانند با تهیه طرح توجیه مالی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات با کلیه زوایای احداث و مباحث مالی آن آشنا شوند.

تفاوت پنل خورشیدی منو کریستال و پلی کریستال

پنل خورشیدی فیلم نازک یا thin film

پنل خورشیدی فیلم نازک یا تین فیلم به نسبت پنل های خورشیدی دیگر از تکنولوژی جدید تری برای ساخت آنها استفاده شده است به همین دلیل این پنل ها از وزن بسیار کمتری برخوردار هستند، انعطاف پذیر تر بوده و ضخامت هر ورق آنها کمتر از ۱ میلی متر است که برآیند این مسائل منجر به تولید با قیمت بالاتر شده و با توجه به بازدهی ۱۳ درصدی مناسب ساخت نیروگاه های ظرفیت بالا نیستند.
پنل های خورشیدی فیلم نازک به دلیل آنکه از ضخامت و وزن کمتری برخوردار هستند می توان در هر ابعادی آنها را سفارش داد و محدودیتی از لحاظ ابعاد ندارد. این نوع پنل ها برعکس پنل های خورشیدی پلی کریستال و منو کریستال تنها از سیلیکون ساخته نشده اند و ترکیبی از مواد کادمیوم تلورید، سیلیکون آمورف و مس ایندیوم گالیم سلنید برای ساخت پنل های خورشیدی فیلم نازک استفاده می شود.
علاقه مندان جهت آشنایی با نیروگاه های خورشیدی ظرفیت پایین و خانگی می توانند با رجوع به مقالات طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۱۵ و ۲۰ کیلو وات و طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۵ و ۱۰ کیلو وات با مباحث مالی و فنی آن بیشتر آشنا شوند.

پنل خورشیدی فیلم نازک تین فیلم thin film

جمع بندی

در این مقاله سعی شد با زبانی بسیار ساده کلیه مباحث مربوط به انواع پنل های خورشیدی بررسی شود و مزایا و معایب هر کدام در جهت انتخاب صحیح شما برای احداث نیروگاه خورشیدی پیش روی شما قرار بگیرد تا بتوانید تصمیمی مناسب و مستقل داشته باشید اما از نظر بنده که در زمینه نوشتن طرح های توجیهی نیروگاه های خورشیدی دستی در آتش داشته به شما پیشنهاد میکنم در صورتی که قصد راه اندازی نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت بالا را دارید و با مشکلات مقدار مساحت زمین در جهت احداث نیروگاه خورشیدی مواجه نیستید حتما از پنل های پلی کریستال استفاده کنید.
پنل های منو کریستال برای نیروگاه های خانگی که پشت بام آنها فضای کمی دارد می تواند مناسب باشد و پنل های فیلم نازک به دلیل آنکه دانش فنی تولید و همینطور اقبال مناسبی در جهت استفاده در داخل کشور وجود ندارد، بهتر است فعلا مورد استفاده قرار نگیرد. در صورتی که علاقمند هستید با برخی از اصول فنی نیروگاه های خورشیدی آشنا شوید با مراجعه به مقاله طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی و انواع نیروگاه خورشیدی می توانید اطلاعات مناسبی در این خصوص کسب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *